3 Kesan Buruk Pada Baby Dalam Perut Kalau HB Mak Rendah


Gambar kat atas tu adalah bacaan HB Cik Yam masa pregnant anak kedua. Bacaan 14.1 tu sangat bagus. :-)

Cik Yam nak pesan sikit pada ibu-ibu yang pregnant ni. Jangan ambil mudah kalau hb rendah time pregnant. Bahaya sesangat tau.

Ibu hamil ni kena kekalkan hb pada bacaan 11 ke atas. Kalau rendah daripada 11 tu kenalah lakukan sesuatu ye. Jangan watlek watpis je. Kesian kat diri sendiri dan kat baby dalam perut tu.

Bila pegi check up, kat buku pink kita tu ada satu kolum tulis bacaan hb. Bacaan hb ni dia amik dengan cara cucuk jarum di hujung jari dan amik sikit darah. Lepas tu darah tu akan diletak pada alat dan masuk dalam mesin. Nanti keluar la bacaannya.

Kalau hb rendah, biasanya nurse bising. Bising bukan maksud marah tapi lebih pada saranan supaya kita ni buat sesuatu nak pastikan bacaan hb tu elok pada paras yang sesuai bagi ibu hamil.

Ada 5 simptom hb rendah:

1. Cepat penat.
2. Otot mudah cramp (simpul biawak).
3. Kulit pucat.
4. Jantung berdegup kencang.
5. Cepat mengah.

Apa kesan pada baby kalau HB ibu hamil rendah? Nah, Cik Yam berikan 3 kesan buruk pada baby jika HB mak rendah.
1. Baby boleh lemas sebab kurang oksigen.
2. Baby tak membesar dengan baik.
3. Baby lahir tak cukup bulan.

Alahai. Kesian tak? Mommy, jangan biarkan hb tu rendah tau.

NAK NAIKKAN HB?

Salah satu cara nak naikkan HB adalah dengan minum suplemen Premamma. Dalam Premamma ada buah kurma Ajwa yang sangat bagus untuk naikkan hb.

Asbab minum Premamma ni la HB Cik Yam cantik sampai 14.1 tu. Best kan.


Di bawah ni Cik Yam sertakan testimoni yang dah nak kena injek inferon sebab hb rendah. Tapi asbab minum Premamma, hb naik cantik dan nurse pun puji. Tak payah injek inferon.

Asalnya HB dia cuma 10.6. Naik sampai 15.2 tau. Dia minum Premamma dan masa yang sama masih ambil iberet yang KK bekalkan.




Nak order? KLIK SINI YA

Catat Ulasan

0 Ulasan