Iklan Nuffnang

Selasa, 6 September 2011

Sila tinggalkan suami orang yang menagih cinta anda, jika....

Ini merupakan entri yang saya harus berikan A+ dari individu yang berpengalaman dalam berpoligami. Insya Allah kita boleh mempelajari sesuatu dari blog http://cintarahsia.blogspot.com/

Petikan dari blog:

Sila tinggalkan suami orang yang menagih cinta anda jika:

1. Kalau lelaki tu bercerita tentang keburukan isteri dia, mengaku tak sayang isteri dia, yang buruk segalanya isteri dia, mengaku tak bahagia, tapi masih kekal dalam rumahtangga tu bertahun-tahun lamanya, walaupun lepas korang dah sanggup terima dia, maka tinggalkan la dia. Kenapa? Sebab, lelaki sekarang dah tahu, market value diorang ni tinggi, sebab sekarang lelaki yang layak dikahwini dah jadi kurang. Maka kalau betul la dia tak bahagia, yang busuk segalanya isteri dia, baik dia berpisah dan cari pengganti baru. Kalau dia guna alasan anak-anak, korang tinggalkan la jugak, sebab nanti anak-anak jugak la yang akan dia jadikan alasan untuk lalai pada korang lepas berkahwin nanti. Sebab dia dah tau, alasan anak-anak tu alasan yang ‘laku’, jadi lenkali boleh digunapakai semula. 80% lelaki yang kutuk isteri dia itu ini pada girlfriend mereka tu semuanya menipu. Cakap macam-macam, padahal isteri mereka elok je.

2. Kalau lelaki tu rajin mengajak anda keluar, berjanji itu ini, kemudian bila korang bercakap pasal memanjangkan perhubungan menjadi jalinan sah, dia mula mengelak dengan pelbagai alasan, maka tinggalkan la dia. Sebabnya, lelaki yang betul-betul menyayangi kita, yang betul-betul ikhlas, dia akan ingin bertanggungjawab pada kehidupan kita dunia akhirat. Kalau dia selalu mengelak komitmen, ini menunjukkan korang ni cuma peneman dia kala sunyi, bahan untuk berseronok-seronok, bukan untuk dijadikan isteri. Ye la.. Kan seronok kalau dia dapat tunjukkan kat kawan-kawan dia, dalam usia yang makin tua, anak dah berderet, dia dapat jugak ngorat gadis muda.

3. Kalau keluarga dia berantakan, anak-anak nampak huru hara, isteri tak rupa manusia, maka tinggalkan la dia. Sebab, keluarga dia, terutama isteri dan anak-anak dia, merupakan testimoni terbaik dia. Kalau elok rupa keluarganya, maka bermakna dia berjaya pemimpin mereka dengan baik. Kalau huru-hara, paham-paham je la. Lelaki begitu tak payahlah nak dibuat suami. Jangan cari penyakit!

4. Kalau dia cepat je berjanji nak menceraikan isteri dia, maka tinggalkan la dia. Macam kontra dengan yang pertama tadi, kan? Biasa la… Benda ni memang nampak macam saling berlawan. Tapi, sebabnya mudah je. Kalau bini yang dah bertahun-tahun dinikahi tu senang je dibuang, anak-anak mudah diketepikan, apa bezanya dengan korang nanti? Senang-senang jugak la diketepikan, kan? Aku rasa, sebenci manapun sorang lelaki tu dengan isteri dia, nak melepaskan tu tetap takkan jadi mudah. Sebab? Orang lelaki ni selalu melihat anak-anak sebagai satu achievement peribadi dia. Penat-penat berladang kan, hasilnya mestilah dia pandang penuh bangga. Hahaha… Jadi kalau mudah sangat dia nak lupakan tu semua, boleh la kita pertikaikan kebaikan dan keikhlasan lelaki tu.

5. Kalau korang ada terlintas walau sekali pun kat kepala korang kelemahan lelaki tu, baik dari segi mental, fizikal, kewangan, emosi dan lain-lain, maka tinggalkan la dia. Sebab, kalau kita nak jadikan seseorang lelaki tu sebagai suami, dia mesti lebih segalanya dari kita. Kebijaksanaan mesti lebih, kekuatan fizikal mesti lebih, kestabilan kewangan mesti lebih, ketahanan emosi mesti lebih. Pendek kata, semua mesti lebih. Takde maknanya nak buat filem Hindustan. Kononnya tak kisah kalau dia kurang berkemampuan la, badan nampak macam lemah, kurus keding, tua kecut semua tu.. Takde maknanya ok. Nak dibuat suami ni mesti tip top. Kalau korang ada sepintas lalu pun terasa dia macam kurang cerdik, kurang stabil dari korang, tak payahlah nak diteruskan hubungan, jauh sekali nak dibuat suami. Sebab nanti bila jadi isteri, kelemahan yang sepintas lalu tu la yang akan jadi racun, yang akan jadi bahan penyesalan korang. Jadi baik angkat kaki awal-awal.


Dipetik daripada: http://motivasiminda.wordpress.com/2007/05/09/panduan-untuk-perempuan-cara-berpoligami/

Teks ini ialah petikan daripada link yang aku berikan di atas. Panduan ini sangat berguna untuk dikongsikan. Harap dapat ambil pengajaran daripada teks ini ya. Ada lima panduan untuk memilih calon suami yang baik dan terbaik. Perkahwinan bukanlah untuk sehari dua tetapi untuk seumur hidup. Kesilapan memilih pasangan boleh menjadikan hidup lebih menderita sebelum berkahwin. :-)

Tiada ulasan: