Iklan Nuffnang

Khamis, 21 Oktober 2010

Ada Apa Dengan Sungai Lui?

KALI pertama aku dengar lagu Sungai Lui ialah di dalam kereta Suzi ketika nak ke pejabat. Hikhik kereta aku mana ada radio. Suzi tengah drive dan aku rancak bercakap. Tetiba Suzi suruh diam sebab nak dengar lagu Aizat. Aku pun diam dan dengar. Erm... best sesangat. Malamnya bila balik dari pejabat, aku lepak dalam bilik dan cari lirik lagu ni dan lagunya sekali. Banyak kali aku baca lirik lagu ni tapi aku masih tak dapat nak tangkap apakah maksudnya. Payah sungguh. Tercabar rasanya tak dapat nak faham lirik lagu ni sebab tesis aku dulu pun pasal lirik lagu jugak dan aku diberi markah A+ oleh penyelia tesis aku iaitu A. Gaffar Ibrahim (AGI). Masa buat tesis tu aku guna teori semiotik. Tapi maklumlah, itu cerita 10 tahun lalu. Kini teori-teori tu dah ala-ala tak berapa nak ingat sangat. Mungkin sebab itulah aku tak leh nak mentelah apakah maksud di sebalik lirik lagu ni. Sedikit yang boleh aku fahamkan secara lalu ialah mengenai orang yang berasal dari kampung. Dia harap tidak lupa kepada asal-usulnya. Kalau nak kupas setiap perenggan, panjang entri ni nanti. Lagu ni liriknya yang membawa makna hanya dua perenggan sahaja. Yang lain-lain tu hanya ulangan. Jadi dua perenggan susahlah kita nak faham maksud yang hendak disampaikan. Walau apa pun, lagi ni sangat best melodinya. Tahniah Aizat. Secara tak langsung, orang akan kenal Sungai Lui.

Pejamkan matamu untukku
Dengarlah dunia berkata-kata
Usah kau ragu di sini tempatmu
Walau berubah di mata kita tetap indah
Selagi kau masih percaya

Ketawa kecewa terpisah
Jalan yang lurus kian berhalang
Adakah semua ini yang kuinginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Kuharap kumasih percaya

Adakah semua ini yang kuinginkan
Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
Kuharap kau masih percaya

Buka matamu
Biar aku memelukmu
Kita bersama masih muda masih mentah
Ku harap kau masih percaya

Selama ini selama ini
Selama ini selama ini
Selama ini selama ini
Selama ini

1 ulasan:

Ibu kami berkata...

xpenah pegi Sg Lui ke? pegi le skali msti best .. tenang je.. khas utk org yg carik ilham mmg perfect place to be :)