Persandingan Mawi di Felda Taib Andak

Kalau orang tak suka Mawi, aku suka
Kalau orang kata suara Mawi koyak, aku suka
Kalau orang kata Mawi lupa lirik, aku suka
Kalau orang kata Mawi lupa diri, aku suka
Kalau orang kata Mawi berlagak, aku suka
Kalau orang kata Mawi tak pandai cakap, aku suka
Kalau orang kata Mawi perasan, aku suka
Apa pun orang kata, aku suka Mawi

SALAM sejahtera untuk semua pengunjung blog aku ini. Hari ini 1 Muharam. Aku berehat di rumah. Nasib baik hari ini cuti umum. Kalau tidak mesti aku datang ke pejabat dengan lesunya. Manakan tidak, aku baru selesai menghadiri majlis persandingan Mawi-Ekin di Kulai. Seronok dan meriah. Itulah yang boleh dikatakan mengenai majlis di sana. Lihatlah gambar yang sempat aku rakamkan menggunakan kamera kecil aku ni.

Mawi-Ekin berpakaian Jawa. Baju Mawi daripada Zul Klasik dan Ekin daripada Arma.
AKU DAN JURUGAMBAR

Aku dan Said. Yang ada anak panah tu Said.
Ini Said Ramadzon. Dia adalah jurugambar yang bertanggungjawab mengambil gambar untuk majalah Jelita dan I-Remaja. Said pernah menjadi pelajar praktikal di tempat aku bekerja. Aku senang bekerja dengan Said. Dia tak banyak kerenah dan cergas ke sana ke mari, sesuai dengan tanggungjawab sebagai seorang jurugambar.
Pada hari pertama ketika menunggu bas di Astro, dia menunjukkan kepada aku atur cara majlis. Kemudian dia tanya aku, akak nak gambar event yang mana? Aku katakan kepada Said, aku nak gambar semua event. Gambar kena ambil banyak sebab I-Remaja nak buat buku. Dia angguk tanda faham. Said kata dia dah sedia tiga keping kad memori yang setiap satunya sebesar dua gig. Bagus!
Pada malam pertama iaitu konsert gempak, aku tengok Said bekerja dengan baik. Dia memang cergas. Pada hari kedua iaitu majlis persandingan, masa mula-mula sampai aku minta dia ambil gambar dekorasi dewan. Ketika itu cuaca sudah semakin panas. Kemudian ada sesi penerangan ringkas untuk jurugambar kerana mereka perlu bersedia bagi acara kemuncak iaitu pengantin turun daripada helikopter. Said pergi bersama-sama jurugambar yang lain ke padang. Mana-mana wartawan yang sempat naik shuttle, dapatlah tengok. Aku tak sempat kerana ramai berpusu-pusu nak naik termasuklah tetamu. Jadi aku hanya melihat helikopter di udara tetapi tak nampak pengantin turun.
Selepas persandingan di padang, kami masuk ke dewan untuk menyaksikan persandingan di dewan pula. Aku tengok masa tu muka Said pun dah merah kerana memang panas cuaca kat luar tu. Dia tanya lagi nak gambar apa. Aku bagitahu dia yang penting ialah gambar memotong kek pulut, makan beradab (kalau ada suap-suap), gambar sanding dan group photo. Said angguk lagi. Aku tahu dia penat. Ke hulu ke hilir nak ambik gambar. Dengan panasnya. Berebut-rebut pulak tu dengan jurugambar yang lain. Kejap-kejap dia tukar lens. Yelah, gambar dekat dengan gambar jauh kan guna lens yang berbeza. Kemudian jurugambar perlu mengehadkan pergerakan kerana ini siaran langsung di Astro. Semakin sukarlah nak ambil gambar yang baik. Kejap-kejap Said naik atas kerusi, kejap-kejap menyusup di tengah-tengah jurugambar. Jurugambar lain pun buat macam tu jugak.
Dalam hati aku kata, kalau ada dua jurugambar kan senang. Sorang ambil gambar guna lens yang berlainan. Dan kalau ada dua jurugambar, bolehlah diorang berbincang dan bahagi-bahagikan apa gambar yang perlu mereka ambil. Nak buat macam mana, aku dan i-Remaja Cuma ada seorang jurugambar.
Apabila majlis hampir tamat, Said tanya lagi nak gambar apa. Aku cakap cukuplah tu. Gambar sidang akhbar tak payah ambiklah. Kesian sangat dah aku tengok Said. Walau apa pun, terima kasih sangat pada Said. Tahniah Said, kau berjaya buat yang terbaik!

HOTEL


Inilah Sofitel Palm Resort tempat wartawan menginap. Cantik dan selesa.

KONSERT GEMPAK REWANG


Farah dan Faizal

Mawi dan Ekin. Mereka ni muncul pada jam 11.40 malam. Huh lambat sungguh.

Zahid & Nita. Gambar sebelah ialah Zila.

Kumpulan 3G, ditubuhkan daripada Fan Club Mawi FC. Sebelah tu Nadia.
Ramainya orang. Kata Astro jumlahnya dalam 20 ribu orang. Sebelah, Toi.

ISU BANNER


Aku agak tertanya-tanya mengenai banner yang kelihatan di beberapa pojok di lokasi persandingan Mawi-Ekin. Banner itu memberitahu pembacanya bahawa penduduk kampung tidak terlibat secara langsung dengan majlis ini. Semuanya diuruskan oleh Maestro. Maestro bertanggungjawab penuh terhadap sebarang kesulitan yang dihadapi oleh tetamu.
Ketika sidang akhbar, aku ada bertanya mengenai hal ini. Mawi menjawab hal ini adalah masalah kecil dan dia tidak mahu terlalu memikirkannya dan tidak mahu hal ini diperbesarkan. Kata Mawi, penduduk kampung memberi kerjasama sepenuhnya untuk menjayakan majlis ini. Fredie juga menambah, mungkin hal ini hanya membabitkan segelintir penduduk sahaja. Apabila aku tanya adakah Mawi kesal dengan hal banner ini, Mawi kata dia tidak kesal kerana penduduk memberikan kerjasama. Dan sekali lagi Mawi menambah, hal ini adalah isu kecil dan tidak mahu diperbesarkan.

HAHAHA, AKU DAH RASMIKAN DULU


Yeha... di kerusi makan beradab.

Aku di pelamin Jawa. World sungguh pelamin ni.

Ini gambar aku ketika di dewan beberapa jam sebelum acara persandingan bermula. Aku dah duduk dah atas pelamin Jawa. Aku juga sempat duduk atas kerusi makan beradab. jangan marah ya, aku dah rasmikan. Bukan aku saja, wartawan lain pun sama.
SEKITAR MAJLIS PERSANDINGAN


Pengantin mengaminkan doa. --> Tak boleh nak duduk kat meja media ni. Panas sangat.

Orang ramai di khemah. --> Air mineral untuk tetamu.

Turun tangga nak ke khemah. --> Masakan Sunda.

Ruang makan beradab. --> Pelamin Jawa.

Kek pulut empat tingkat. --> Ruang makan beradab.

Mawi-Ekin-Fredie pada majlis sidang akhbar.
Majlis persandingan Mawi-Ekin di Felda Taib Andak pada 28 Disember 2008 berakhir dengan majlis sidang akhbar. Dalam sidang akhbar tu Mawi bagitahu yang dia bahagia dengan Ekin. Dia juga ada memberitahu pihak media bahawa masakan pertama yang dimasak Ekin untuknya ialah sambal sardin dan telur masak kicap. Kata Mawi masakan Ekin tu world.
Mawi enggan memberitahu media jumlah kos yang belanjakan untuk majlis perkahwinannya. Mawi juga enggan memberitahu kami apakah hadiah istimewa untuk Ekin. Apabila soalan sama ditanya kepada Ekin, Mawi menjawab bagi pihak Ekin, “Diri saya ini sendiri sudah umpama hadiah istimewa untuk Ekin.”
Ekin juga memberikan komen positif terhadap pakaian ala Jawa yang dipakainya. Komen Ekin, “Masa mula-mula saya asyik terfikir macam manalah agaknya pakaian ala Jawa. Bila pakaian dah siap, oh macam ni rupa-rupanya. Tiara di dahi ni agak berat. Namun semuanya Ok. Cantik.”
Mengikut kata Mawi-Ekin, majlis di Hotel Palace of the Golden Horses nanti bertemakan Arab. Ada kejutan dan kami semua diminta tunggu hari majlis nanti. Aku terfikir dalam hati, apalah agaknya kejutan tu ya. Naik unta ke? Ataupun macam Aladdin, naik tikar terbang. Yalahkan... tema Arab. Lepas tu Ekin keluar daripada teko ajaib.... Hahaha.... Macam cerita dongeng 1001 malam yang terkenal di negara Arab kan. Tak baiklah fikir macam tu.
Akhir sekali, terima kasih kepada PR Maestro iaitu Along dan Diana. Kerjasama daripada korang berdua amat aku hargai. Nanti kita bekerjasama lagi ya.

Catat Ulasan

4 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Syoknya ada kt sana live ye... kitaorg ni tengok kt astro je ler..
Tanpa Nama berkata…
Saye pun suke Mawi ahakss.... tp ekin tu x ler
MummySuri berkata…
Abes, bila pulak cik mariam elias nak bersanding ala2 pengantin jawa pula???? Alangkan kursus kahwen pun pengantin baru ni lambat 2 jam, inikan pula konsert rewang, si ekin tu nak mekap je dah sejam, belum lagi pakai baju ngan tudung...hahaha
Tanpa Nama berkata…
TAHIAH SAID!!!!! TAHNIAH SAID!!! TAHNIAH SAID!!! N tahniah kak yam cuz akhirnya,dapat jugak lu makan ais krim. sorry la ye...wa tak kuasye nak teman lu berebut kat lori ais krim kat padang sekolah tu. panas siot!