Iklan Nuffnang

Sabtu, 4 September 2010

Rewang Buka Puasa di Pejabat

SUDAH lama aku tak sertai rewang. Rasa rindu pula nak berewang masak-masak macam kat kampung. Bagi anak-anak muda yang tak tahu makna istilah REWANG, mari sini Kak Mariam nak beritahu anda semua. Rewang bermaksud gotong-royong membuat persiapan sesuatu majlis. Kali ini aku rewang anjuran tempat aku bekerja bagi majlis berbuka puasa. Kumpulan aku dipertanggungjawabkan memasak daging masak lemak cili padi. Jam 11 pagi tepat aku sampai di pejabat dengan sebilah pisau. Aku tolong bersihkan serai, kopek kentang, bersihkan cili, bersihkan serai, bersihkan kentang, kisar kunyit dan kisar cili. Masakan ini ringkas sahaja. Tak guna bawang. Jadi bahan-bahannya sikit sahaja dan senang sangat nak memasak. Kami masak 20 kilogram daging batang pinang. Selain kumpulan aku, ada banyak lagi kumpulan yang dibahagikan mengikut jabatan. Apa yang aku tahu, ada barbeku makanan laut, ayam goreng, ayam masak asam pedas, sayur campur, karipap, kuih buah melaka, buah dan air minuman. Pada pendapat aku, budaya rewang begini memang patut diteruskan dan disertai lebih ramai lagi kerana boleh merapatkan ukhuwah antara kakitangan. Ini kira kali pertama aku sertai aktiviti begini. Tahun lepas tak ada buat macam ni. Gambar-gambar kat bawah ni ialah yang sempat aku rakamkan. Sebagai perakam haruslah gambar aku tak ada. :-(


Siap bentang tikar sebelah surau. Gambar sebelah ni pula ialah tempat nak bakar makanan laut. Aku nampak ada ikan dan kerang. Air asam dan sambal kicap dah siap buat dah. Nyum nyum...


Kak Ina sedang mengacau rempah masak asam pedas ayam. Sebelah tu pula ialah Kak Pah dengan daging masak cili apinya.


Ya... karipap dalam proses pembikinan. Sedapnya...

Tiada ulasan: