Iklan Nuffnang

Ahad, 1 Ogos 2010

Mencari Keperluan Syawal

SABTU, aku dan Suzi menyelesaikan segala urusan di bank. Bayar itu dan bayar ini seperti biasa kelaziman pada awal bulan. Selesai segala urusan pembayaran pinjaman, kami bergerak ke Jakel di Shah Alam membeli kain paling cantik pada pandangan mata untuk dijadikan baju raya ibu bapa kami. Aku belikan abah kain tanpa corak warna maroon. Untuk mama pun aku belikan warna maroon berbunga hijau. Cantik. Untuk raya, haruslah cantik-cantik sikit. Bukankah Syawal masa untuk bergembira meraikan kemenangan menagkis segala dugaan ketika berpuasa?Isnin nanti nak hantar jahit. Aku juga beli langsir siap jahit di Jakel. Selepas itu, kami bergerak ke tempat aku tempah baju kurung moden yang kainnya aku beli di Jakarta ketika membuat tugasan Festival Fesyen Islamik (IFF) tahun lepas. Wahhhh seronoknya baju raya dah siap. Kemudian terus Mydin USJ pula. Aku beli oven nak buat kuih raya kononnya. Kemudian beli bahan-bahan buat kuih ikut resipi senior di pejabat. Kuih baulu berkacang. Kuih tradisional tau! Hehe, tak tahulah jadi kenyataan atau tidak. Balik rumah ingatkan nak buat kuih tu tapi tak jadi sebab ada tetamu di rumah. Haruslah tangguh dulu niat di hati nak buat kuih. Melayan tetamu kan wajib dalam agama kita, kan?

Tiada ulasan: