Kuih Raya Lagi


HARI ni siap lagi dua kuih raya. Resipi sendiri, takde tengok buku punya. Tapi kuih raya simple-simple la. Bukan kuih raya yang macam otai punya. Kuih tat ke, kuih samprit ke, kuih putu ke, almond london ke, coklat cip ke. Ini kuih simple yang tahap cipan je. Hahaha. Bahan-bahan beli di Mydin USJ sebab tadi pagi ada kerja di USJ. Dah dekat dengan Mydin haruslah aku menyinggah ke sana. Sabtu nan indah ni hendaklah dipenuhkan dengan aktiviti berfaedah, ye tak? Kuih yang pertama ialah biskut yang diletakkan nestum ke dalamnya. Rangup wooo... layan je makan. Yang kedua ialah biskut yang dalam dia ada oat dan kat hujung tu aku letak coklat urai. Sesapa yang tak tahu apa itu coklat urai, aku tulis dalam bahasa mat salleh iaitu chocolate rice. Tapi bukan warna coklat, sebaliknya warna-warni. Mula buat jam 1.30 petang. Berhenti dan siap jam 8 lebih betul-betul ketika azan Isyak berkumandang dari surau berdekatan. Setakat ni dah ada lapan balang kuih raya yang terdiri daripada tiga jenis kuih berbeza. Erm... hajat di hati nak buat kuih coklat atau chocolate chip tapi tak retilah!

Kat sini aku bagi resipi yang selalunya aku guna untuk buat kuih raya:

3 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
1 cawan gula pasir atau gula perang
1 biji telur
1 sudu kecil serbuk penaik

Yang di atas tu ialah asas membuat biskut. Lepas tu kalau nak tambah apa-apa, tambahlah ikut suka hati. Tambah Nestum ke, oat ke, kacang ke.... Kalau sesapa ada resipi best, bolehlah kongsi. :-)

Catat Ulasan

1 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Wowww dh bnyk koleksi biskut Cik Yam eh