Iklan Nuffnang

Sabtu, 17 Julai 2010

Masak pagi Sabtu

SABTU. Aku sorang kat rumah sebab Suzi pergi pejabat siapkan kerja yang masih berbaki. Aku kerja malam. Jadi siang ni bolehlah rehat luruskan badan kat rumah. Malam tadi pun balik rumah dah lewat malam. Tak makan, tak minum terus tidur. Letih. Pagi ni bangun jam 9 pagi perut terus berkeroncong. Aku memang nakkk sangat makan nasi sebab dah berhari-hari aku 'lupa' nak jamah nasi. Kihkihkih. Boleh gitu? Lupa nak makan nasi. Aku pun tak ingat apa yang aku makan sepanjang minggu lepas. Rasanya makan roti dan biskut je kot sebab itu sahaja yang tercapai dek tangan. Yang peliknya, kurusnya tidak. Oh ya, ada juga aku makan di tugasan. Tapi bukan nasi. Dan hari ini aku nak sangat makan nasi. Selepas masak nasi, aku buka peti sejuk. Oh... dah kosong. Tak ada lagi stok daging, ikan atau ayam. Belum sempat beli. Tengok sana tengok sini, ada ikan bilis, petai dan cili. Ha... jadi. Sedap sangat dah lauk tu. Nak tahu lauk apa? Tengoklah bawah ni:

Sambal Ikan Bilis Petai Bercili

Bahan-bahan:
Bawang besar
Bawang putih
Ikan bilis
Petai
Cili besar dan cili padi
Kicap manis

Cara memasak:
1. Hiris bawang besar dan cili.
2. Tumbuk bawang putih.
3. Goreng ikan bilis.
4. Tumis bawang dan cili.
5. Masukkan ikan bilis dan petai.
6. Masukkan kicap.

3 ulasan:

suziey berkata...

wow sedap...simpan utk aku sikit ya...

Mariam Elias berkata...

erm... OK.

Mariam Elias berkata...

erm... OK.