Iklan Nuffnang

Ahad, 6 Jun 2010

Biskut Batik

HARI Sabtu aku ada kerja sikit nak buat. Ke sana ke sini dan petangnya pergi tengok wayang kejap cerita Lagenda Budak Setan. Tiket semua Anis yang uruskan. Hehe. Tima kasih Anis. Lepas tengok filem tu, singgah sekejap beli biskut marie, susu pekat manis dan Milo. Tiba-tiba terasa nak buat biskut batik la pulak. Hari ni juga jiran aku kat JB buat kenduri kahwin. Mama suruh balik, tapi tak sempat nak balik. Maaf ya Hairi, selamat pengantin baru. Aku doakan semoga kekak bahagia sehingga ke akhir hayat. Balik rumah, lepas mandi aku terus buat biskut ni. Sebelum tu jenguk internet sekejap tengok resipi dia. Ada macam-macam versi. Aku pilih yang mudah je lah sebab ada yang kena letak kacang tanah la, nestum la, serbuk koko la, ah susahnye. Jadi aku buat versi aku sendiri.

Bahan-bahan:
Marjerin
Milo
Air panas
Susu pekat manis
Biskut marie

Cara membuatnya:
1) Panaskan marjerin dalam periuk kecil.
2) Bancuh Milo dengan air panas.
3) Masukkan susu pekat manis.
4) Tutup api. Masukkan bancuhan Milo dan susu tadi dalam periuk yang ada marjerin tu.
5) Kacau sampai sebati. Masukkan dalam bekas plastik.
6) Pecah-pecahkan biskut marie ikut suka hati.
7) Masukkan dalam peti sejuk.

2 ulasan:

Ibu kami berkata...

mmg sedap biskut batik k.yam buat pun senagn... lina punya style pun yg xde letak kacang.. plain je.. yg penting rasa marbeles :)

mintak seloyang boleh?? hehe

Mariam Elias berkata...

Haha. Tapi entah ler kenapa biskut batik akak lembik la. Kena usaha gigih lagi ni. Sampai la jadi mantap.... :-(