Iklan Nuffnang

Isnin, 5 Oktober 2009

Jurutol Tidak Amanah

Khamis lepas aku balik dari pejabat ikut Lebuhraya Persekutuan. Untuk elak sesak di PJ, aku masuk NPE. Masa tu di belakang aku ialah Anis Nor. Anis nak lepak-lepak di rumah aku dulu. Lepas makan malam barulah dia nak balim rumah. Disebabkan Anis nak lepak rumah aku dan aku yang cadangkan supaya lalu NPE (tol RM1.60) aku pun dengan niat suci murni nak bayarkan tol dia. Aku tak telefon dia bagitahu yang aku nak bayar. Aku memang kurang gemar bercakap telefon ketika memandu.
Sampai di pondok tol tunai, aku pun serah duit RM4 kat jurutol lelaki tu dan beritahu dia aku bayarkan sekali untuk kereta belakang aku, Kelisa BGW.....
Mamat tu senyum dan mengesahkan kereta belakang aku memang Kelisa dan plate number BGW****. Lepas bayar aku pandang cermin depan dan aku nampak Anis hulur duit dan mamat tu ambik. Aku pelik la kenapa pulak mamat tu ambik duit Anis padahal aku dah bayar. Aku terus capai telefon dan telefon Anis.
"Anis kau bayar ke tol tadi?"
"A'ah kenapa?"
"Aku dah bayarlah. Kenapa mamat tu ambik duit kau?"
"Oh, patutlah tadi mamat yang sorang lagi tu cakap, eh dah bayarlah." --> dalam pondok tu ada dua lelaki.
"Hisyh, teruk betul la. Aku dah bayar tapi dia ambik juga duit kau."
"Takpe ek Kak Yam. Anggap je takde rezeki."
Aku marah sebab mamat tu tak amanah. Aku terus teringat cerita seorang rakan di tempat kerja lama yang bercerita memang jurutol kadang-kadang ambil duit. Tetapi mereka kata tak kisah ambil duit tu dan buat beli benda-benda mcam kasut ke, beg ke. Jangan beli makanan sebab nanti jadi darah daging. Erm.... sesat budak-budak ni. Duit curi, buat beli apa pun hukumnya haram. Berdosa.... kepada jurutol, insaflah ya. Carilah rezeki halal.

Tiada ulasan: