Iklan Nuffnang

Jumaat, 29 Mei 2009

Festival Fesyen Islamik (IFF)

SELAMA tiga hari dua malam aku berkampung di Jakarta Selatan. Semua ini kerana jemputan daripada Datuk Reza Shah (Nusantara Gems) untuk menghadiri IFF. Kami menetap di Hotel Aryaduta bersebelahan dengan Plaza Semanggi manakala majlis IFF berlangsung di Hotel Mulia. Hotel Aryaduta berkonsepkan apartment. Ada tiga bilik semuanya.
Waktu Jakarta lewat sejam berbanding dengan waktu tempatan. Aku pernah melawat Bandung tahun lepas. Bagi aku Jakarta dan Bandung tidak banyak bezanya. Sangat ramai orang, kesesakan lalulintas dan jurujualnya kasar. Jika anda membeli-belah di Jakarta atau Bandung, anda perlu berhati-hati dan bijak menawar. Jika tidak mahu beli, anda hanya boleh melihat sahaja. Usah dipegang barang yang dijual dan ditawar harganya kerana kemungkinan besar anda akan dimaki atau diejek.
Sewaktu di Jakarta, aku berbelanja di Mangga Dua. Sangat banyak beg tangan, telekung dan pakaian dijual pada harga serendah RM15. Seperti biasalah, kalau kualitinya bagus maka harganya agak mahal. Jika barang itu dijual pada harga Rp600,000 anda perlu menawarnya hingga Rp200,000. Ini semua disebabkan mereka menaikkan harga hingga lebih sekali ganda. Berbijaklah berbelanja kerana ini berkaitan dengan wang dan kemungkinan dicaci oleh penjual. Untuk yang ada duit banyak, berbelanjalah di kompleks beli-belah mewah kerana jurujual di situ lebih sopan dan tidak mengganggu anda ketika anda memilih-milih barang.

Tiada ulasan: